x

Miejsce startu:
SZAFLARY
Zakończenie trasy:

Trasa dla osób alergicznie reagujących na płaskie drogi. Jest serią stromych, trudnych podjazdów i szybkich zjazdów. Wiedzie malowniczymi i mało uczęszczanymi drogami między Białym Dunajcem a północnymi odnogami Pasma Gubałowskiego. Jeśli masz ochotę zmierzyć się z rowerowym Podtatrzem w prawdziwie ciężkim wydaniu, ta trasa jest dla Ciebie.

Wycieczkę rozpoczynamy na szaflarskim rynku. Pierwsze kilometry trasy pozwolą nam się rozgrzać przed dalszą, trudną jej częścią. Ruszamy ul. Suskiego w stronę Nowego Targu. Po chwili (150 m) mijamy sklep samoobsługowy, wjeżdżamy w ścieżkę zostawiając jego płot po lewej ręce. Ścieżka prowadzi nas na kładkę nad Białym Dunajcem. Po zejściu z niej udajemy się w prawo, by po chwili natknąć się na ścieżkę rowerową, w którą skręcamy (w lewo). Ona doprowadza nas aż do Zakopianki. Przechodzimy przez nią i kontynuujemy prosto ul. Orkana w stronę Maruszyny.
Jedziemy prosto ul. Jana Pawła II przez kolejne 3 km. Okolice Maruszyny położone są na skałach pienińskich, stąd i podjazd jest znaczny. Docieramy w okolice kościoła. Droga wiedzie grzbietem, więc widoki zarówno na północ, jak i południe są interesujące. Kontynuujemy drogą główną, która zmienia teraz kierunek na południowy, jedziemy przez malowniczo położony grzbiet Gancarzy, wpierw w dół, później coraz bardziej pod górkę aż do szczytu wzniesienia na przysiółku Budze. Stąd dalej na południe, chwilowo główną trasą, by zaraz odbić w prawo na Bachledówkę (kościół, widoki). Spod kościoła niezmiennie na południe, wjeżdżamy na drogę główną, by niemal od razu odbić na Szczurówki. Szybki zjazd sprowadza nas do Ratułowa Górnego; kontynuujemy w dół doliny. Po 1,5 km, po minięciu lasku po lewej ręce, napotykamy drogowskaz Do Muliców - skręcamy w lewo w dół, a po chwili wspinamy się zboczem głębokiego zalesionego żlebu aż do przysiółka i dalej, aż na grzbiet. Tutaj otwierają się rozległe widoki, z Tatrami i Babią Górą. Kontynuujemy za znakami Szlaku wokół Tatr w stronę Gubałówki, mijając po prawej pojedyncze zabudowania Cichego-Zoków. Szlak wiedzie niezmiernie krajobrazowym grzbietem Szeligowskiego i Gruszków Wierchu. Po 4,5 km od skrzyżowania na Zokach, po minięciu pierwszych zabudowań docieramy do skrzyżowania z drogą do Nowego Bystrego, przez przysiółek Kule. Skręcamy w nią; przed nami stromy zjazd. Zjeżdżamy aż do drogi głównej, w którą skręcamy ostro w prawo, by po chwili wspinać się do Zębu. Na głównym skrzyżowaniu we wsi wybieramy drogę w lewo, na północ. Kontynuujemy aż do Bustryka, gdzie skręcamy w prawo, jadąc następnie widokową odnogą grzbietu; po naszej prawej widoczny gęsty Las Pod Bustryk. U końca zabudowań droga wiedzie w prawo, by następnie długim stromym trawersem sprowadzić nas aż do Białego Dunajca. Drogą główną (Zakopianką) przejeżdżamy nad rzeką i od razu odbijamy w lewo, od teraz jadąc na północ za znakami Velo Dunajec. Ze szlaku odbijamy po 1 km, by widoczną z drogi kładką pieszą wrócić na lewy brzeg Białego Dunajca. Ul. Jana Pawła II kontynuujemy na północ, za kościołem skręcamy w lewo, po chwili przecinamy Zakopiankę i tory kolejowe. Jedziemy ul. Za Torem, a przed nami ostatni już dzisiaj podjazd - na Leszczyny. Droga jest niemiłosiernie stroma, szczególnie w swojej pierwszej części, potem podjazd nieco łagodnieje. Po osiągnięciu grzbietu podziwiać możemy wspaniałą panoramę Tatrzamkniętych w bramie ramion Pasma Gubałowskiego i Gliczarowskiego. Wśród zabudowań docieramy do drogi głównej, kierujemy się nią na północ. W Bańskiej Wyżnej odbijamy w lewo zaraz przed zespołem szkół, w ul. Pitoniówka. Stromy i kręty zjazd sprowadza nas z powrotem do drogi głównej, którą kontynuujemy do Bańskiej Niżnej i Szaflar, po drodze pokonując jeszcze mały, acz nieprzyjemny podjazd pod charakterystycznym szczytem Ranisbergu. Od skrzyżowania pod tą górą wracamy trasą jak na początku wycieczki na Szaflarski rynek.