x

Miejsce startu:
JABŁONKA
Zakończenie trasy:

Orawa nie jest często wybieranym kierunkiem rowerowych wojaży - niesłusznie. Niniejsza trasa pokazuje, jak ogromne bogactwo krajobrazów drzemie w krainie u stop Babiej Góry: niewielkie odludne przysiołki rozsiane wśród łąk i lesistych wzgórz, gdzie przez długi czas nie miniemy ani jednego samochodu. Dodatkowo poznamy okolice podhalańskiego Odrowąża, widokowej wsi rozciągającej się od orawskich wierchów na północy aż do krańców bezkresnych torfowisk na południu.

Ruszamy spod kościoła w Jabłonce i podążamy ponad 3 km drogą DW957 w stronę Zubrzycy (Uwaga na szybko przejeżdżające samochody!). Znajdujemy się na polskim skrawku Orawy, przyznanym Polsce po I wojnie światowej. Niedaleko za przystankiem "Nad Browarem” uciekamy w lewo w boczną uliczkę. Po 1,5 km wracamy do drogi głównej, zjeżdżamy 200 m i skręcamy na wschód, w trasę wiodącą do Podwilka-Marszałkowej. Ruch tu znikomy, za to krajobrazy przebogate, a panorama z bezimiennej przełęczy robi wrażenie - rozległe łagodnie opadające łąki i pola, dominująca nad wszystkim Babia Góra, z drugiej strony wzgórza i odległe Tatry. Samotna droga wije się wśród orawskiej przyrody. Łagodny zjazd sprowadza nas do Podwilka. Tam po 500 m po chodniku wzdłuż DK7 odbijamy w asfaltową, dalej szutrową drogę przez Pieronki i nią docieramy do trasy do Podszkla, prowadzącej dnem doliny Bukowińskiego Potoku. Niespodzianie, za ostatnimi zabudowaniami droga staje się szeroką szutrówką (planowany remont i asfalt w 2020 r.), wiodącą wśród leśnego otoczenia potoku. Stale się wznosząc przejeżdżamy (już asfaltem) przez Podszkle i dalej, aż do Bukowiny-Osiedla. Dziwna to miejscowość, położona niejako na dachu Orawy, zarazem tuż przy jej granicy z Podhalem, na wododziale Bałtyku i Morza Czarnego. Skręcamy w drogę do Odrowąża, zaczyna się długi zjazd: początkowo niewygodny i dziurawy. Dalej z ładnymi widokami na wieś i rozległe bory (leśne torfowiska) poniżej. Obok kościoła jedziemy dalej w dół, aż do przysiółka Kubaki, na skraju torfowisk. Od Bukowiny-Osiedla przebyliśmy 6 km, tracąc 260 m różnicy wysokości. Główną i jedyną zarazem drogą przemierzamy odludne osiedla wśród pól, łąk i lasów, wracając ostatecznie na główną drogę biegnącą przez Odrowąż. Kierujemy się nią w stronę Załucznego, gdzie zaraz za pierwszymi domami po prawej odbijamy w niepozorną drogę do Podszkla. Podjazd wśród pojedynczych domów, dalej przez las jest w końcowej fazie bardzo stromy. Warto zatrzymać się przed wjazdem w las, aby podziwiać widoki w dół. Trasa wyprowadza nas z powrotem w Podszklu. Zjeżdżamy w stronę kościoła i 200 m za nim(drugie skrzyżowanie) skręcamy w niepozorną drogę w kierunku Studzianek. Przed nami niezwykłe 7 km - zrazu 1,5 km podjazdu, później już tylko w dół przez lasy, malutkie przysiółki, z widokamina Babią Górę, Kotlinę Orawsko-Nowotarską i Tatry w tle. Samochodów praktycznie nie ma. Wraz ze zbliżaniem się do Jabłonki ruch samochodowy się wzmaga. Na skrzyżowaniu ul. Energetyków, która przywiodła nas z góry, z ul. Jana Pawła II kierujemy się w tę drugą, by wyjechać pod kościołem, gdzie kończy się nasza wycieczka.